Basismodules
Op de havo/vwo-locatie staat er in leerjaar 1, 2 en 3 een basismodule-uur in het lesrooster. Dit is bedoeld voor extra ondersteuning bij kernvakken of voor vaardigheden. Je kunt denken aan Nederlands, wiskunde, Engels, een huiswerkuur, studievaardigheden, een training positief zelfbeeld, bokscoaching, dramalessen en nog meer. Per kwartaal kun je vrijwillig deelnemen aan zo’n basismodule. Vaak zal je mentor jou, in overleg met je ouders, adviseren om zo’n basismodule aan te gaan.
Zelfbeeld
Iedereen denkt weleens negatief over zichzelf, maar als je altijd blijft denken dat je bijvoorbeeld stom of lelijk bent, dan heb je een negatief zelfbeeld. Dit betekent dat je bijna de hele tijd ontevreden bent over jezelf. Je zit dan niet lekker in je vel en hebt te weinig zelfvertrouwen. Dit heeft invloed op hoe je dingen aanpakt. Je maakt een werkstuk bijvoorbeeld niet met volle inzet, omdat je denkt dat je dom bent. Of je durft geen vragen te beantwoorden in de klas.
In deze basismodule oefen je veel en werk je aan positief denken en het oproepen van positieve gevoelens. Aan het einde van de training denk je positiever over jezelf en heb je meer zelfvertrouwen!
Wil je graag iets meer informatie over deze training? Lees dan eens de uitgebreide omschrijving van deze training.
Leerjaar | Periode | dag |
Leerjaar 1 | P3 | di 1 |
Leerjaar 2 | P2 | ma 1 |
Leerjaar 3 | P2 | woe 1 |
Deze basismodule wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
- Leerjaar 2
- Leerjaar 3
Vakondersteuning
Misschien kun jij bij een bepaald vak wel wat extra uitleg en oefening gebruiken. Dan raden we je aan om voor dat vak een basismodule van 7 weken te volgen. In zo’n module krijg je extra ondersteuning bovenop het lopende programma van het vak.
Dit is het aanbod:
leerjaar 1 |
leerjaar 2 |
leerjaar 3 |
|
Nederlands |
ja | ja | ja |
Engels |
ja | ja | ja |
Frans |
ja | ja | ja |
Duits |
X |
ja | ja |
wiskunde |
ja | ja | ja |
natuur- en scheikunde |
X |
X |
ja |
economie |
X |
X |
ja |
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
- Leerjaar 2
- Leerjaar 3
Peergroups hoogbegaafdheid (HB)
Voor het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben wij hoogbegaafdenbegeleiders op school. Naast de mogelijkheid voor extra begeleiding, vinden wij het ook belangrijk dat deze leerlingen met hun peers in contact komen.
In de onderbouw bieden we binnen de basismodules daarom een peergroup aan. In deze bijeenkomsten zal het kort gaan over je brein, leren en je denkprofiel, maar ook is er ruimte om met elkaar te debatteren, te praten over interessante zaken en in kleine groepjes allerlei denkspellen te spelen met elkaar.
Leerjaar |
Periode |
Dag |
Leerjaar 1 |
P2 |
di 1 |
Leerjaar 1 |
P4 |
di 1 |
Leerjaar 2 |
P3 |
ma 1 |
Leerjaar 3 | P2 | woe 1 |
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
- Leerjaar 2
- Leerjaar 3
Studievaardigheden
Wil je jouw studieresultaten verbeteren maar weet je niet hoe? Helpt harder werken niet (meer)? Weet je niet hoe je het aan moet pakken om je voor te bereiden voor een toets? Dan is het tijd om je af te vragen hoe het zit met je studievaardigheden. Maar ook al beschik je over de juiste vaardigheden, dan nog is het belangrijk te begrijpen wanneer je welke vaardigheden inzet.
Tijdens deze basismodule worden je studievaardigheden verbeterd en getraind. Zo leer je samenvatten, hoe je woordjes leert of wat je kunt doen als je een slecht cijfer hebt gehaald voor bijvoorbeeld wiskunde. We bespreken ook hoe een goede thuiswerkplek eruitziet.
We gebruiken powerpointpresentaties, bespreken de technieken en oefenen samen hoe je de technieken toepast. Jij ervaart zo wat voor jou werkt en je bepaalt zelf wat je meeneemt uit de lessen.
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
- Leerjaar 2
Huiswerkaanpak
Je zit aan je bureau en pakt je Plenda of kijkt op Magister. Er was toch huiswerk opgegeven voor biologie? Maar hey, het staat niet in je Plenda! Wat bedoelt de docent met wat er in Magister staat?
Je opent je chromebook en je ziet dat je een link naar een leuk filmpje hebt gekregen. Je klikt het aan en na een half uur filmpjes kijken, ga je toch maar weer terug naar je huiswerk. Zucht, waarom heb je eigenlijk huiswerk. En waarom zoveel??? En wat moest je nou eigenlijk doen voor Engels? Zodra je een klasgenoot appt, ben je weer afgeleid en is er zo weer een uur voorbij. Inmiddels is het al laat en moet je je gaan klaarmaken voor je sport. Je boeken sla je maar dicht. Laat maar. Je zegt wel dat je je boeken vergeten bent. Of dat je het niet snapte.
Herkenbaar? Heb je geen idee waarom je huiswerk moet doen en ben je heel goed in het verzinnen van allerlei excuses om het niet te doen? Weet je soms gewoon niet hóe je moet beginnen?
Na deze module begrijp je beter waarom er huiswerk gegeven wordt door docenten. Je weet wat je nodig hebt om aan je huiswerk te beginnen. Ook weet je welke zaken jou afleiden en ervoor zorgen dat je moeite hebt om te starten of aan het werk te blijven. Je hebt geoefend met het goed noteren van je huiswerk en je hebt jezelf aangeleerd om het opgegeven huiswerk meteen in te plannen in je Plenda. Verder heb je kennisgemaakt met verschillende manieren van leren, zodat je weet welke manier voor jou het beste werkt. Bovendien ben je ook te weten gekomen hoe leren nou eigenlijk werkt in je hoofd.
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
- Leerjaar 2
Leesvaardigheid
Heb je bij geschiedenis, aardrijkskunde en/of biologie moeite om grotere stukken tekst te begrijpen? Vind je het lastig om hoofdzaken te onderscheiden van bijzaken en de essentie uit een tekst te halen? Lukt het je vaak niet om een (toets)vraag goed te snappen en een passend antwoord te geven? In de module leesvaardigheid komt dit allemaal aan bod. Je past de training toe op teksten uit je lesboeken, wat deze module extra nuttig maakt.
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
Dyxlexiesleutels
Let op: alle brugklassers met dyslexie volgen deze module in het 2e kwartaal.
Bij de module Dyslexiesleutels ga je met de taalcoach onderzoeken en leren wat voor jou werkt met jouw dyslexie. Ontdek jouw sterke kanten en hoe je die kunt inzetten. Je ervaart hoe je lange teksten kunt leren, mindmaps kunt maken en woorden en grammatica kunt onthouden. Ook leer je hoe je ontspannen toetsen kunt maken. Je maakt je eigen "dyslexiesleutel" waarmee je succesvol je eigen weg kunt gaan!
Leerjaar | Periode | Dag |
Leerjaar 1 | P2 | di 1 |
Deze module wordt aangeboden aan:
- Leerjaar 1
Bekijk ook de Discovery-modules
Laatste nieuws
Technasiumleerlingen bedenken nieuw schoolplein De Schakel
3 december 2024In opdracht van Van der Heijden Groep en basisschool De Schakel uit Woerden hebben de leerlingen een ontwerp gemaakt voor een klimaatadaptief schoolplein.