Klachten en bezwaren
Wij doen er uiteraard alles aan om leerlingen en ouders op een prettige en professionele wijze te ondersteunen en te woord te staan. Het kan echter voorkomen dat je een onprettige ervaring hebt, waar je melding van wilt maken. We gaan daar serieus en zorgvuldig mee om. Jij kunt deze melding in eerste instantie bespreken met degene op wie het direct betrekking heeft. Meestal vinden we in goed overleg een oplossing.
Indien dat in jouw ogen niet zinvol is, of het gesprek heeft niet tot tevredenheid geleid, zijn er verschillende mogelijkheden voor een vervolg. Welke keuze het beste is, is afhankelijk van het type melding.
We hebben hieronder inzichtelijk gemaakt waar jij en jouw ouders terecht kunnen met vragen, problemen en zorgen. In nagenoeg alle gevallen is de mentor de eerst aangewezen persoon.
De mentor kan na het gesprek met jou besluiten om de situatie met jouw instemming te bespreken met andere professionals en/of jou door te verwijzen naar andere professionals, zoals de leerlingcoördinator, de afdelingsleider of naar een collega van het zorgteam. Indien je van mening bent dat je bij de mentor onvoldoende gehoor krijgt, kan jij je wenden tot de afdelingsleider.
In bijgaande figuur is aangegeven tot wie jij en/of jouw ouders - eventueel na overleg met de mentor - zich kunnen wenden.
Wij gaan ervan uit dat we in onderling overleg tot een oplossing komen. Maar natuurlijk is het mogelijk dat een melding uiteindelijk kan resulteren in een formele klacht. Hiervoor verwijzen we je naar de klachtenregeling. Op elk moment in een klachtenprocedure heb je (en heeft de aangeklaagde) het recht zich te laten bijstaan door een raadsman of zich te laten vertegenwoordigen. Anonieme klachten nemen we niet in behandeling.
Afspraken, regels en rechten
Natuurlijk is het goed om te weten wat op de school de afspraken, regels en rechten zijn. Het leerlingenstatuut vormt de basis voor onze schoolregels. Deze schoolregels staan beschreven in de schoolgids. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld een Omgangscode school en ouders en de Minkema Code. Al deze documenten vind je op de pagina Documenten op onze website.
Klachtenregeling
Jij kunt beroep doen op de klachtenregeling wanneer je een klacht hebt over gedragingen, dan wel het nalaten van gedragingen, of beslissingen. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
De klacht
Een klacht moet voldoen aan de volgende eisen: 1) naam van de klager, 2) dagtekening, 3) omschrijving van de gedraging waarop de klacht betrekking heeft en 4) vermelden wie de gewraakte gedraging heeft verricht. Indien de klacht niet voldoet aan de gestelde eisen, of indien het zich niet richt op een gedraging jegens de klager, bestaat geen verplichting om de procedure te volgen. De klager wordt in de gelegenheid gesteld zijn klacht aan te vullen.
De vertrouwenspersoon
Voor klachten over gedragingen en/of ongewenst gedrag van een of meerdere personen kun je voor advies en ondersteuning terecht bij de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Tevens gaat de vertrouwenspersoon na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht en zij begeleidt desgewenst bij de verdere procedure.
Na overweging van de klachtenregeling kun je:
- Contact opnemen met de (extern) vertrouwenspersoon
- Klacht indienen bij het bevoegd gezag
- Klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Contact
-
Contact opnemen met externe vertrouwenspersoon
-
Klacht indienen bij het bevoegd gezag
Regeling melden vermoeden van een misstand (klokkenluidersregeling)
Je kunt beroep doen op de klokkenluidersregeling als je een vermoeden van een misstand hebt waarvoor je geen gebruik kan maken van andere voorzieningen, zoals de Klachtenregeling. Het gaat dan om zaken waarbij het maatschappelijk belang of de veiligheid van personen in het geding is, of waarbij sprake is van een schending van wet- en regelgeving
Na overweging van de klokkenluidersregeling kun je:
- Een vermoeden van een misstand melden bij de externe vertrouwenspersoon;
- Een vermoeden van een misstand melden bij de toezichthouder;
- Een vermoeden van een misstand melden bij het bevoegd gezag.
Contact
-
Misstand melden bij de externe vertrouwenspersoon
-
Misstand melden bij de toezichthouder
-
Misstand melden bij het bevoegd gezag
Reglement Commissie van Beroep voor de examens
Eindexamenleerlingen kunnen in eerste instantie hun klacht indienen bij de examencommissie. Indien je het niet eens bent met de uitspraak van de examencommissie, kan de leerling binnen drie werkdagen bij de directeur Onderwijs in beroep gaan tegen de uitspraak.
Tegen de strafmaatregelen van de directeur Onderwijs kun je in beroep gaan bij de ‘Commissie van Beroep voor de examens’ bij de volgende besluiten:
- Het toekennen van het cijfer 1 voor een toets van het schoolexamen of het centraal examen ten gevolge van een of meerdere onregelmatigheden m.b.t. het schoolexamen of aanspraak op ontheffing of afwezigheid zonder geldige reden.
- Het ontzeggen van de deelname of verdere deelname aan een of meerdere toetsen van het schoolexamen of het centraal examen.
- Het ongeldig verklaren van één of meer toetsen van het reeds afgelegde deel van het schoolexamen of het centraal examen.
- Het bepalen dat het diploma en de cijferlijst slechts kunnen worden uitgereikt na een hernieuwd examen in door de directeur Onderwijs aan te wijzen onderdelen.
Na overweging van het reglement van de ‘Commissie van Beroep voor de examens’ (document) kun je:
- De commissie benaderen via ‘Commissie van Beroep Examens Minkema College, postbus 2120, 3440 DC te Woerden.
- De commissie benaderen via het directiesecretariaat
Contact
-
Bezwaar indienen bij de commissie van beroep voor de examens
Laatste nieuws
Schrijf je in voor onze Open Lesmiddag!
20 januari 2025Op woensdag 5 februari (havo/vwo) en dinsdag 11 februari 2025 (vmbo, mavo/havo) kunnen groep 8-leerlingen op onze school voorbeeldlessen volgen. Meld je nu aan!