FAQ Nieuw schooljaar

De school is gesloten van woensdag 17 juli tot en met woensdag 21 augustus in verband met de zomervakantie. Mocht je een vraag hebben, dan helpen onderstaande FAQ's jou misschien al. 

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons in de zomervakantie bereiken. Onze vakantietelefoon is tijdens kantooruren bereikbaar: 0348-484100.

Wij kunnen alleen ingaan op daadwerkelijke noodgevallen van persoonlijke aard. Wij vragen je dan ook vriendelijk en dringend dit telefoonnummer uitsluitend voor dit doeleinde te gebruiken.

Vragen en opmerkingen over bijvoorbeeld roosters en klassenindelingen kunnen tegen het einde van de zomervakantie aan de betrokken coördinator leerlingzaken gesteld worden. Vanaf donderdag 22 augustus zijn zij zowel telefonisch als per mail weer bereikbaar en zullen ze dit soort berichten beantwoorden.

In de zomereditie van onze nieuwsbrief is ook veel relevante informatie terug te vinden voor de start van het nieuwe schooljaar.

  • Ik heb een vraag over de klassenindeling van mijn zoon/dochter.

    Vanaf 1 augustus is in Magister zichtbaar in welke klas jij bent ingedeeld. Daarbij is zo mogelijk rekening gehouden met ingediende plaatsingsverzoeken. De klassensamenstellingen liggen nu dan ook vast. 

    Bij het indelen van de brugklassen houden we rekening met het niveau van instroom, woonplaats, basisschool van herkomst en de groepssamenstelling. We kunnen leerlingen dus niet zonder meer plaatsen bij (al) hun vrienden of vriendinnen.

    Bij het samenstellen van de 2e en 3e klassen havo/vwo houden we rekening met een aantal factoren: het samen kunnen fietsen van leerlingen die ver weg wonen en een goede spreiding van het aantal jongens en meisjes en ten slotte leerlingen van wie de school vindt dat zij om pedagogische redenen beter (niet) bij elkaar in de klas kunnen zitten.

    In de bovenbouwklassen havo/vwo en vanaf leerjaar 3 op het vmbo delen we de leerlingen met hun verschillende profielen en keuzes in bij clusters van vakken. Dit is vrij complex. Wijziging van plaatsing is daarom absoluut niet mogelijk. Zelfs een gelijke profiel- en vakkenkeuze biedt niet de garantie dat leerlingen bij elkaar in de klas komen.

    Heb je het idee dat er toch iets is misgegaan bij het maken van de klassenindeling, neem dan in de week van 19 augustus per e-mail contact op met de leerlingcoördinator van jouw opleiding. Dit kan via het contactformulier op de website. Kies bij ‘Onderwerp’ jouw opleiding en het leerjaar. Vanaf 22 augustus zijn de coördinatoren en afdelingsleiders weer werkzaam op school. Zij zullen de eventuele reacties inventariseren en er uiterlijk maandag 26 augustus op reageren.

  • Ik heb een vraag over het bestellen van de boeken.

    Begin juli hebben jouw ouders een mail ontvangen over het bestellen van alle leermiddelen voor komend schooljaar. Je kunt de instructie ook nalezen op de website. Mocht je vragen hebben, dan kun je contact opnemen met de klantenservice van OsingadeJong, tel. 0515-580081 (optie 1) of per mail leerlingen@osingadejong.nl

  • Ik ben het niet eens met het bevorderingsbesluit of plaatsing van mijn zoon/dochter.

    Met veel zorg is er door het docententeam een bevorderingsbesluit gegeven voor alle leerlingen. Dit advies is uiterlijk 11 juli aan alle leerlingen en hun ouders bekendgemaakt. Voor de meeste leerlingen kwam het advies neer op een reguliere bevordering naar het volgende leerjaar in dezelfde afdeling. Het advies of besluit kan ook afwijkend zijn, namelijk doubleren of overstappen naar een andere afdeling (bijvoorbeeld van 3 atheneum naar 4 havo). Dit afwijkende advies of besluit is weloverwogen: het geeft aan wat volgens het docententeam voor jou de beste plek is om succesvol te zijn in het volgende schooljaar.

    Op dit moment zijn de plaatsingen definitief. Mocht je hierover alsnog in gesprek willen met de afdelingsleider, dan kun je na de zomersluiting contact opnemen via het contactformulier op de website. Kies bij ‘Onderwerp’ jouw opleiding en het leerjaar.

  • Ik heb een vraag over het lesrooster.

    Het rooster voor het schooljaar 2024-2025 wordt de laatste vakantieweek in Magister ingelezen. Denk je dat er iets niet klopt in het rooster? Neem dan per e-mail contact op met de leerlingcoördinator van jouw opleiding. Dit kan via het contactformulier op de website. Kies bij ‘Onderwerp’ jouw opleiding en het leerjaar. Vanaf 22 augustus zijn de coördinatoren en afdelingsleiders weer werkzaam op school. Zij zullen de eventuele reacties inventariseren en er uiterlijk maandag 26 augustus op reageren.

  • Een factuur is nog niet betaald.

    Vanwege de vakantieperiode in het voortgezet onderwijs zijn alle facturen afgehandeld tot en met begin juli. De facturen die na die datum zijn ontvangen, worden eind augustus weer in behandeling genomen. U kunt vanaf dan ook weer contact opnemen met onze financiële afdeling via factuur@minkema.nl.

  • Er heeft een privé-aangelegenheid plaatsgevonden waarvan ik school graag op de hoogte breng.

    Je kunt hiervoor bellen met 0348-484100. Je wordt dan doorgeschakeld naar een van onze medewerkers en/of op een later moment teruggebeld.

  • Ik wil mijn kind aanmelden bij het Minkema College

    Als er sprake is van een verhuizing naar de regio Woerden of een andere dringende aanleiding, dan nemen wij het verzoek tot plaatsing in behandeling. Laat het verzoek weten via het contactformulier op de website. Kies bij ‘Onderwerp’ jouw opleiding en het leerjaar. Vanaf 22 augustus zijn de coördinatoren en afdelingsleiders weer werkzaam op school. Zij zullen de eventuele verzoeken inventariseren en er uiterlijk maandag 26 augustus op reageren.

  • Vanaf schooljaar 24-25 heeft het Minkema College een 50 minutenrooster. Hoe ziet dat eruit?

    Alle lestijden vind je terug op de website. We hanteren verschillende pauzes voor bijv. onderbouw havo/vwo en bovenbouw havo/vwo en voor basis/kader en mavo.

  • Wanneer beginnen de lessen?

    De eerste lesdag is op dinsdag 27 augustus 2024. In het Minkema Nieuws dat je voor de zomervakantie hebt ontvangen, heb je het programma van die dag kunnen lezen.