Februari

Wetenschapsworkshop

Hoe moeilijk is het om twee dingen tegelijk te doen? Kunnen meiden beter multitasken dan jongens?  En… heb je zelf door hoe je beïnvloed wordt door je omgeving? Tijdens de workshop van Universiteits Museum Utrecht op 5 en 8 februari gingen de vmbo-leerlingen uit leerjaar 2 op onderzoek uit.

Leerlingen gingen in dit programma zelf actief aan de slag met sociaal-wetenschappelijk onderzoek over multitasking. Elk groepje combineerde twee taken met elkaar en onderzocht hoe goed die tegelijkertijd uitgevoerd konden worden. Maar letten de leerlingen wel goed op? Of was hun aandacht ergens anders?

Wetenschap gaat over nieuwsgierig zijn, vragen stellen, beredeneren en onderzoeken. Met die principes gingen leerlingen in dit onderwijsprogramma aan de slag. 

Vakoverstijgende thema’s

Het programma sluit aan op het thema Mens en maatschappij, leerdoel 39: het uitvoeren van een onderzoek naar een maatschappelijk verschijnsel en het presenteren van de uitkomsten daarvan. Leerlingen leren dat onze omgeving een grote invloed heeft op ons gedrag.

Robot Soccer

De voetballende robots van wereldkampioen Tech United ( TU Eindhoven) lieten op 7 februari in de aula van de Minkemalaan een spannende voetbaldemonstratie zien! De onderbouwleerlingen van de havo/vwo en diverse klassen van het vmbo mochten aanwezig zijn.

De voetballende robots worden niet door mensen bestuurd, maar besturen zichzelf. Met deze vernieuwende technologie wil de TU/e de ontwikkeling van betrouwbare en betaalbare zelfsturende (autonome) robots waarbij de samenleving baat heeft stimuleren. 

"Cruciaal daarbij is dat de robot kan omgaan met onzekerheid en nieuwe situaties, iets waar de voetbalrobots in voorop lopen. De TU Eindhoven is onlangs een groot project begonnen om haar jarenlange kennis en expertise over te dragen naar de industrie." Bron: TU/e 

Lees verder

Robot Soccer TU/E

Lezing ‘Cijfers geven werkt niet’

Veel scholieren ervaren een hoge prestatiedruk. Ze leven van toets naar toets. De havo/vwo-locatie van het Minkema College wil het aantal toetsen terugdringen. Maurice van Werkhooven lichtte tijdens deze lezing op 5 februari voor ouders van onze havo/vwo-leerlingen toe waarom uit onderzoek blijkt dat alleen cijfers geven niet werkt en natuurlijk: wat dan wel?! 

Bekijk de presentatie

Wetenschap van de restauratie (van schilderijen)

Wat heeft scheikunde met kunst te maken? Meer dan je denkt! Restaurateur Lieve d’Hont legde in een speciale les op 7 februari aan onze vwo 5 en vwo 6-leerlingen uit hoe de scheikundige kennis over polair/apolair, elektronenoverdracht, analyse methoden en polymeerchemie van toepassing is op het restaureren van schilderijen.

Lieve d'Hont restaureert oudste schilderij Mauritshuis

Fotowedstrijd

Welke bijzondere invulling weten onze leerlingen te geven aan het thema van elke maand? 9 maanden lang konden leerlingen een foto insturen die aansloot bij het thema van die maand. Ze mochten daar helemaal hun eigen draai aangeven.

Elke maand werden er twee winnaars gekozen. De jury koos één foto uit en via social media konden mensen stemmen op hun favoriet. De foto met de meeste stemmen was de tweede winnaar. De winnaars wonnen een Bol.com-bon ter waarde van EUR 15,-. Daarnaast werd hun foto tentoongesteld tijdens de expositie in september 2019 in het gemeentehuis van Woerden!

Bekijk de winnende foto's van februari