Q&A Telefoonvrije school

We zijn erg blij dat we dit beleid hebben kunnen invoeren, omdat we ervan overtuigd zijn dat een telefoonvrije school ervoor zorgt dat de interactie verbetert en dat leerlingen minder snel zijn afgeleid. Dit zal het leefklimaat op school verbeteren en de leerprestaties laten stijgen. 

Maar we kunnen ons ook voorstellen dat dit voor sommigen behoorlijk wennen zal zijn en dat je misschien niet zo blij bent met dit besluit of vragen hebt. Bijvoorbeeld: waarom waren die telefoontassen niet genoeg? En hoe weet ik nu of er roosterwijzigingen zijn? Of: wat moet ik dàn doen in de pauze?

In deze Q&A vind je al veel antwoorden op allerlei vragen.

  • Er zijn al telefoontassen op school. Waarom is dat niet genoeg?

    De kracht van een algeheel telefoonverbod ten opzichte van telefoontassen (of de telefoonkluis) is drieledig. In de eerste plaats zijn de telefoons in de tas nog steeds aanwezig in het lokaal. Leerlingen laten zich afleiden door de geluidjes of lichtjes die uit de telefoons in de telefoontas komen. Een groot aantal leerlingen is dus niet telefoonvrij aan het leren/ontwikkelen tijdens het lesuur, maar toch (onbewust) bezig met zijn/haar telefoon.

    Daarnaast is het effectiever om een integraal telefoonbeleid te voeren, in plaats van individuele handhaving te vragen van docenten in de klas. Dit argument wordt ook onderschreven door de VO-raad. Een integraal telefoonverbod op school legt de druk op het handhaven van een telefoonverbod niet bij de individuele docent in het klaslokaal, maar bij de school als collectief.

    Tot slot staat de smartphone sociaal contact in de weg. Dit geldt zowel voor jongeren als voor volwassen. Het grote verschil is dat jongeren dusdanig in ontwikkeling zijn dat een beperking van sociaal contact tot een beperking in de sociale vermogens van leerlingen kan leiden. Een school die stelt ‘verbindend’ te zijn, moet ook het klimaat creëren voor leerlingen om met elkaar te kunnen verbinden. De vaardigheden hiervoor ontwikkel je in gesprekken en interactie en niet achter een beeldscherm in de kantine.

  • De telefoon kan ook onderdeel van de les zijn, bijv. een Kahoot-quiz. Gaan we dat dan nooit meer doen?

    De rol van de telefoon als onderdeel van de les is op te lossen. Er zijn chromebooks en andere devices die kunnen worden ingezet als onderdeel van de les. De creativiteit van een leuke lesafsluiter zonder telefoon is daarnaast een vereiste in het onderwijs, dus ook zónder mobiel zijn er hiervoor mogelijkheden.

  • Maar hoe kan ik mijn ouders/kind bereiken?

    Als school willen we de zelfredzaamheid en het oplossend vermogen van jongeren bevorderen: we leren hen ‘verantwoordelijk’ te zijn. Als er gedurende de dag een probleem is, zijn er op school voldoende medewerkers aanwezig om de leerling te helpen bij een oplossing als hij/zij er zelf niet uitkomt. Wij zijn en blijven als school telefonisch goed bereikbaar en we zijn altijd bereid om de communicatie tussen ouder en kind te faciliteren en waar nodig te ondersteunen.

  • Een algeheel telefoonverbod zorgt er slechts voor dat de smartwatches en chromebooks de afleiding van de telefoons/apps overnemen.

    Veel van de smartwatches zijn aangesloten op bluetooth en deze werken niet met je telefoon in het kluisje. Een duidelijk kleppen-open-en-kleppen-dicht beleid op school zorgt ervoor dat de chromebooks alleen tevoorschijn worden gehaald als deze noodzakelijk zijn tijdens de les.

  • Wat moet ik dàn doen in de pauze?

    De afgelopen periode hebben we al voorzien in een aantal pauze-activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de tafelvoetbaltafels in de aula, de sportactiviteiten op het plein van de locatie Steinhagenseweg en de teqtafel op het plein van de Minkemalaan. Maar we roepen onze leerlingen graag op om met ideeën te komen om ervoor te zorgen dat er in de pauzes gezellig met elkaar tijd kan worden doorgebracht. Denk bijv. aan een spelletjeskast of muziek tijdens de pauzes of…. Heb jij een goed idee? Lever dit in via idee@minkema.nl 

  • Ik gebruik Magister om mijn rooster te checken. Hoe weet ik nu in welk lokaal ik les heb en of er nog roosterwijzigingen zijn?

    Magister kun je ook bekijken op je chromebook, dus mocht je jouw weekrooster niet (meer) weten dan kun je altijd even checken in welk lokaal jouw volgende les plaatsvindt. Een papieren agenda kan hiervoor ook uitkomst bieden. Roosterwijzigingen kun je straks terugvinden op de meerdere grote schermen in school.

  • Ik wil in een tussenuur even van het schoolplein af. Mag ik dan mijn telefoon meenemen?

    Het mobielvrij beleid geldt in de pauzes en tijdens school/lestijd in het gebouw en op het schoolplein. Op het terrein van de school wordt er gehandhaafd

  • Wat gebeurt er als ik mijn telefoon wél bij me heb?

    Als je jouw telefoon toch bij je hebt dan gelden de volgende regels

    • 1e keer inname = Tussen 16:15-16:30 uur ophalen bij afdelingsassistent
    • 2e keer inname = Tussen 16:15-16:30 uur ophalen bij afdelingsassistent + telefonisch contact met je ouders
    • 3e keer inname = Tussen 16:15-16:30 uur ophalen door ouders, leerling krijgt 1 dag vierkant rooster + gesprek met je ouders
    • 4e keer inname = Tussen 16:15-16:30 uur ophalen door ouders + gesprek met je ouders door de afdelingsleider + sanctie op maat afhankelijk van gedrag en dossier van leerling
  • Ik heb mijn mobiele telefoon nodig vanwege medische redenen, bijvoorbeeld diabetes. Is dat ook niet toegestaan?

    Leerlingen in uitzonderlijke (medische) situaties mogen hun telefoon bij zich houden. Hun ouders kunnen dit kenbaar maken bij het zorgteam. Er wordt dan gekeken naar een maatoplossing.

  • Wat verandert er per 1 januari (als het landelijk wordt doorgevoerd)?

    Er verandert niets per 1 januari. Ook vanaf dan geldt nog steeds: laat je mobiele telefoon thuis of leg hem de gehele schooldag in je kluis. De overheid heeft 1 januari als datum gesteld waarop zij dringend adviseren dat alle scholen in Nederland een mobielbeleid doorvoeren.