Technasiumleerlingen bedenken nieuw schoolplein De Schakel

3 december 2024

Vierdejaars technasiumleerlingen van het Minkema College hebben in opdracht van Van der Heijden Groep uit Woerden een ontwerp gemaakt voor een klimaatadaptief schoolplein van basisschool De Schakel.  Maquette

Foto: de winnende maquette van leerlingen Bruce, Merel, Boaz en Niek

Van der Heijden Groep, dat dit jaar zijn 100-jarig jubileum viert, heeft destijds in het Staatsliedenkwartier vele huizen gebouwd en ook het schoolgebouw van De Schakel. In verband met hun jubileumfeest wilde directeur Frank van der Heijden graag iets terugdoen voor de wijk waar zijn bedrijf vroeger aan meegebouwd heeft. 

In overleg met de directeur van De Schakel, Marloes van der Hoeven, zijn ze op het idee gekomen om de technasiumleerlingen van het Minkema College hierbij te betrekken. Zij hebben gezamenlijk de technasiumleerlingen de opdracht gegeven om een ontwerp te maken voor een klimaatbestendig, groen schoolplein, waar ruimte is voor ieder kind om op een veilige manier te spelen en zich te ontwikkelen, alleen of met anderen. 

Zes groepjes leerlingen zijn met deze opdracht aan de slag gegaan. In de oriëntatiefase hebben zij gesproken met leerlingen en medewerkers van De Schakel en met een beleidsadviseur openbare ruimte van de gemeente Woerden. Vervolgens is er gebrainstormd, zijn er schetsen gemaakt en tot slot een 3D-ontwerp. Dit ontwerp hebben alle groepjes gepresenteerd aan de jury, bestaande uit de opdrachtgevers, expert Jeroen van Rooijen (speeltuinadviseur bij Eibe Benelux) en twee docenten van het Minkema. 

Het ontwerp van Bruce, Merel, Boaz en Niek is door de jury gekozen tot het winnende ontwerp. Met name hun ‘waterbergingsplek’ werd als zeer origineel bestempeld; een kuil die ‘s zomers droog staat en in het najaar overtollig water op kan vangen. Daarnaast was de jury erg enthousiast over hun speelheuvel, de speelse, creativiteit bevorderende speeltoestellen, de afscheiding bij de pingpong- en teqballtafel en de bomen die zorgen voor schaduw met zitplekjes. 

Over Onderzoek & Ontwerpen (O&O)

De opdracht van de technasiumleerlingen is uitgevoerd tijdens de lessen Onderzoek & Ontwerpen. Bij dit vak verdiep je je in de wereld van de techniek en ga je steeds acht à tien weken aan de slag met een probleem van een échte opdrachtgever. De opdracht doe je niet alleen. Elke opdracht pak je in een nieuw groepje van vier leerlingen op. Samenwerken, onderzoek doen, techniek en creativiteit staan centraal. Bij dit vak bezoek je bedrijven, praat je met echte experts en komen er verschillende workshops voorbij. In de bovenbouw kunnen leerlingen het vak O&O kiezen als examenvak.