Sam en Alicia (4vwo) pakken 2e prijs bij Max Havelaar Toesprakentoernooi

4 december 2023

Zaterdag 25 november deden Sam en Alicia (uit 4vwo) mee aan het Max Havelaar Toesprakentoernooi. Zij zijn daarbij tweede geworden! Super knap! Sam en Alicia

Ieder jaar is er een retoricaproject in 4 vwo (samenwerking Nederlands, maatschappijleer en klassieke talen). Daarbij bedenken en schrijven leerlingen in groepjes een toespraak (o.b.v. ethos, pathos, logos). Hier zijn zij een paar lessen mee bezig. Bij het vak maatschappijleer leren de leerlingen vervolgens de toespraak voor te dragen. Uit alle groepjes kiezen de leerlingen uit 4vwo de beste toespraak van de klas.

Daarna volgt de retoricabattle in de aula waarbij leerlingen met de beste toespraak uit iedere klas het tegen elkaar opnemen. Hier zijn twee winnaars uit gekomen: de publieksprijs en de juryprijs. Beide winnaars zijn naar het Max Havelaar Toesprakentoernooi geweest. Bij het Max Havelaartoernooi werden zij dus tweede met een toespraak die zij ter plekke moesten bedenken en schrijven!

"We vonden het allebei ontzettend leerzaam. En hoewel het heel spannend was, was het ook een hele gave ervaring! We zijn super trots en ontzettend blij dat we mee hebben gedaan. "- Sam & Alicia

 

Druk bezig met het schrijven van een speech 

In de grote zaal waar alle speeches worden gehouden 

Yeah!! De tweede prijs gewonnen! 

 

Over het Max Havelaar Toesprakentoernooi

Leerlingen uit de bovenbouw van het vwo met een talent voor het gesproken woord binden de strijd met elkaar aan tijdens het Max Havelaar Toesprakentoernooi. Daarnaast kunnen zij hun speechkennis en -vaardigheden uitbreiden. Het meesterwerk van Multatuli is de rode draad van dit toernooi.

De scholieren kiezen uit een uitgebreid programma drie verschillende workshops die elk een ander aspect van het speechen belichten. Bijvoorbeeld een workshop over het verwerken van humor in je speech, over de diverse stijlmiddelen die je kunt gebruiken of over een goede opening en afsluiting van je speech. Na de colleges brengen de leerlingen de opgedane kennis meteen in de praktijk door in tweetallen een speech voor te bereiden en deze in kleine groepen voor te dragen. Uit elke groep mag er één duo door naar de finale. Tenslotte speechen deze finalisten voor een deskundige jury die de winnaars kiest. (Zie: www.universiteitleiden.nl/mht