Minkema gaat Europa in!

7 februari 2025

‘Het waren twee fantastische dagen’, is de gevleugelde uitspraak geworden van een jongen, die via een uitzendbureau na twee dagen op een zeer feestelijke manier weer op straat wordt gezet. Op 5 en 6 februari is de 6 VWO maatschappijwetenschappen klas in Brussel geweest. Brussel, het centrum van de macht in Europa.  Brussel

Bezoek NAVO

Op het hoofdkwartier van de NAVO hebben we een mooi gesprek gevoerd met een NAVO militair over de oorlog in Oekraïne en de strategie van de president van Amerika Trump richting de NAVO. (Overigens hebben we onze oud- premier niet gezien, terwijl we wel gevraagd hadden of hij even bij de voor hem bekende school even zou willen binnenwippen…) 

In discussie bij het Europees Parlement

In het Europees parlement hadden we een heftige politieke discussie met de PvdA Europarlementariër Marit Maij over de politiek van links richting de revolte van conservatief- rechts in Europa. We bezochten de nieuwe Nederlandse ambassade in Brussel. Prachtige gesprekken over internationale diplomatie met de Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de EU. Veel koffie drinken, bondjes sluiten als klein land, je winst pakken, maar ook je verlies nemen….. 

Europese Commissie: in gesprek met tolken

We zijn verder bij de Europese Commissie geweest, waarbij we met het hoofd van de Nederlandse tolken gesproken hebben. Wat komt er veel bij kijken om de democratie in een zo cultureel diverse gemeenschap van de grond te krijgen. De reis werd afgesloten met een bezoek aan het museum over de geschiedenis van de EU; de internationale waarde van de EU wordt daar met verve uitgedragen.

 

Nu lijkt het alsof we alleen maar serieuze dingen met de leerlingen hebben gedaan….. en dat is niet het geval. Het was heel gezellig, maar inderdaad, het was echt een studiereis. Al onze gesprekspartners waren onder de indruk van het niveau van de gesprekken. En onze kritische leerlingen hadden natuurlijk ook commentaar op de gesprekspartners. Ze zagen heel goed als deze ‘het lastig’ hadden en de leerlingen vervolgens niet helemaal antwoord op hun vragen kregen. Ze zagen goed het perspectief van de militair, de politicus, de diplomaat, de tolk en de gids in het museum.

‘Het waren inderdaad twee fantastische dagen’.....